Delfin (kerítőhálós hajó)

Delfin
 Szovjetunió
Hajó osztály és típus kerítőhálós hajó

A Dolphin  egy kerítőhálós hajó , amely 1944. április 6-án aknát talált, négy mérföldre nyugatra Ochakovtól . Kapitány - Vaszilij Konstantinov.

Történelem

A második világháború előtt halszállításra használták. A háború alatt a nácik elfoglalták, de 1944-ben Vaszilij Konsztantyinov háború előtti csapatával együtt megsemmisítette a delfin német őrségét, és a kerítőhálós hajót a szovjet partokra vitte.

1944. április 6-án az 1. gárda Nikolaev erődített területének főhadiszállása és politikai osztálya kerítőhálós hajón költözött Ochakovból az Adzsijaszk -fokra.

A hajón többek között dokumentumokat szállítottak a 28. hadsereg állományából származó 12 gyalogos nevével, akik részt vettek a Nikolaev felszabadítására irányuló műveletben . A "Delfint" 1944. április 6-án 18.30-kor egy úszó akna robbantotta fel, az egész főhadiszállást megölték, és minden dokumentum elveszett. A legénységből csak Mihail Filippovics Mukhin maradt életben, aki szerint ismertté vált, hogy a robbanás után 40 ember úszott a felszínen [1] .

Kortársak emlékiratai

Az 1. gárda Ur parancsnokának, Nyikityin ezredesnek 1944. április 6-án kelt rendkívüli jelentése az 5. sokkoló hadsereg parancsnokának [2] :

"... 14 óra 60 perckor az 1. Gárda Erőd Régió Igazgatóságát, a politikai osztályt és a kémelhárító osztályt a KUTSRUB melletti mólónál felrakták a Dolphin hajóra, és Ochakov felé vették az irányt. 1944. április 6-án 18.00, a Dolphin útnak indult 1944. április 6-án 19.00-kor, Ochakovtól hat kilométerre nyugatra, nagy robbanást figyeltek meg a tengerben több irányból, valamint Novo-Viktorovsky Majak (6680) területéről. az Erődített Körzet hírszerző osztályának vezetője figyelte, hogyan robbant fel a csónak és süllyed el a "Dolphin". A következő intézkedéseket hozták: 1. Csónakokat halászokkal küldtek a becsapódás helyszínére, 2. Őrséget küldtek a partokra, hogy felszedjék. a hullámok által kidobott holttestek és vagyontárgyak ... "" ... A kerítőhálón elhunytak teljes számából ketten megszöktek: a Kurbatov szakasz és április 7-én 2 és 00 óra között a kerítőháló telefonkezelője. a központi telefonközpontot, Mukhin őrmestert a parttól egy farönkön vették fel…

Az NKUR 1. gárda főhadiszállása telefonkezelőjének, a kerítőhálós katasztrófát túlélő Mikhail Filippovich Mukhin gárda tizedesnek az emlékirataiból [3] :

"1944. április 6-a volt. Reggel azt a parancsot kaptuk, hogy vonuljunk ki és induljunk előre Odesszába. Minden zászlóaljunk előttünk távozott, a Berezanszkij torkolatát megkerülve. A főhadiszállásunk számára pedig megadatott a lehetőség, hogy átköltözzünk az Odesszába. hely a Fekete-tenger partján egy "Dolphin" szkúneren, amit a halászok éjjel elvettek a németektől. A szkúner nem tudott mindenkit elvinni. A főhadiszállás a tulajdonukkal és irataikkal zuhant rá, és vittek minket, a főhadiszállás jelzőit. ... Mazurkin ezredes a teljes berakodást vezényelte, az alakulat parancsnoka, Nyikityin vezérőrnagy pedig autóval a zászlóaljak mögött hagyta el, amikor elindultunk a mólóról, minden rendben volt, majd rosszra fordult az idő, vihar támadt. A gépház előtt ültem, és amikor véletlenül megnéztem az árbocot, láttam, hogy az őrző zászlónk összehajtogatott formában van ráerősítve, előttem a parancsnoki szakasz két harcosa feküdt és dalt énekeltek. .A szél megerősödött.Az emberek elkezdtek bemenni a raktérbe, a hatóságok a gépházba mentek.A helyemen maradtam, hogy nézzem a hullámokat, mivel először voltam tengeren Ja, és minden érdekes volt számomra. Hirtelen mintha poharak csörömpölését hallottam, és a levegőben, majd a tengerben találtam magam. Amikor a felszínre kerültem, láttam felülről repülni a dolgokat és a szkúner roncsait... Amikor minden elfulladt, és nem hallatszott segélykiáltás, én, a különleges kapitány és a parancsnoki szakasz katonája láttam a szkúnerünk árbocát tőlünk eltekintve. Az árboc egyre jobban belesüllyedt a tengerbe, majd végleg eltűnt.... Először nem értettük, hogy egy helyben vagyunk. És csak akkor értették meg, amikor a roncsok eltávolodtak tőlünk a partra. Aztán sejtettük, hogy a szkúner elején ülünk, amin a horgony található. A horgonylánc a robbanás után letekeredett, és a horgony elsüllyedt. Egy úszón ültünk. Éjszaka egy hajó haladt el mellettünk, a lőrésekben fény látszott. A kapitány és én hangosan sikoltoztunk, de senki sem hallott minket. Vihar volt. Reggelre a kapitányt és a harcost elmosták. egyedül maradtam. Amikor felkelt a nap, láttam magam előtt, úgy öt kilométerre a tengerpartot, és kunyhók látszottak rajta. És kissé balra valami öbölszerű... Hamar észrevettem, hogy egy hajó közeledik felém... Emberek voltak rajta, és kalapjukat hadonászták...

A "Dolphin" szkúner rejtélye

A Sadko Club 1966 augusztusa óta keresi az elsüllyedt kerítőhálós hajót .

A "Dolphin" szkúner rejtélye" című 20 perces dokumentumfilmet forgatták, amelyet Tomszk és Nikolaev búvárok expedíciójának eredményeinek szenteltek az aknával felrobbantott "Dolphin" szkúner felkutatására [4] .

Linkek

Jegyzetek

1. Magazin "Around the World" 1970-05, 56. oldal.
  2. TsVASA, az 1. gárda alapja. UR-a, leltár 169143, 3. d., l. 2
  3. "Dolphin" keresi a "delfint" , Smena Magazine , No. 964 (1967. július). Archiválva az eredetiből 2017. október 18-án. Letöltve: 2017. július 27.
  4. Tengeralattjárók klubja SCAT TSU. A "Dolphin" szkúner rejtélye (2015. március 12.). Letöltve: 2017. július 27.